Když se řekne druhá plavební komora na Smíchově

Když se řekne druhá plavební komora na Smíchově

9.8.2018

Něco z historie, která by se neměla zapomenout

Na jaře 2013 se mi ohlásil jakýsi Jan Skalický (původně zastupitel za ODS v Praze 5 v období do roku 2010). V té době byl pověřen vedením státní organizace Ředitelství vodních cest a přišel nám do komise územního rozvoje presentovat „takovou malou“ a hlavně nenápadnou stavbu druhé plavební komory na Smíchovské straně Vltavy. Později si Skalického občané Prahy 5 mohli všimnout v kampani do komunálních voleb v roce 2014, kdy nám cpal do ulic papírové policajty a vůbec ho bylo všude moc. No, ve volbách mu to sice nevyšlo, ale hned po jejich skončení se nevzdal a již z jara 2015 rozdával své vizitky jako šéf poradců zeleného transparentního místostarosty Lukáše Budína, za kterého vyjednával s developery a organizoval si s nimi schůzky v Ženských domovech, kde si z restaurace udělal svoji kancelář, a zejména „řídil“ personální obsazení odborů stavebního a územního rozvoje na radnici P5. Vše skončilo v létě 2015, když si o spolupráci pana Budína se Skalickým psali i novináři v denním tisku. A tak jej Budín musel oficiálně zapudit. Na oko se tak stalo na podzim 2015 a definitivně v květnu 2016, kdy byl z rady odejit i pan Budín. Skalický mu byl osudným.

Ale zpět ke komoře. Tehdy to měla být komora pro malá plavidla, která jsou formálně deklarována délkou do 20 metrů a užívána převážně jako malé privátní čluny. Odůvodnění její potřeby bylo popisováno složitostí soužití (z bezpečnostních důvodů) těchto malých plavidel s velkými parníky a nákladními loděmi ve stávající plavební komoře Smíchov. A tak tehdy (2013) komise územního rozvoje a rada MČ s návrhem komory souhlasila. Ale stále to byla ta malá automatická komora, jakou můžeme vidět na řekách a kanálech ve Francii, Holandsku a jinde.

Zvláštní na celé věci bylo také to, že v létě 2015 pan Budín, jakožto místostarosta pro územní rozvoj předložil radě návrh na výběr jakési firmy METALTEC PRO, s.r.o., která měla pro P5 zpracovat za 1.245.000,- Kč (bez DPH) „studii dopadu na území P5 v případě umístění druhé plavební komory na Smíchově“ (zveřejnili jsme na FB stránkách dne 4. 8. 2015). Na náš zásah pan Budín všechny své „podnětné“ návrhy z rady stáhl a dnes je nikde nenajdete. Tedy krom FB stránek STAN P5. Žádná studie se nakonec nekonala. Stejně měla sloužit jenom k obhajobě stavby druhé plavební komory a faktické dopady by byly šikovně překryty.

Je skutečně lodní doprava nejekologičtější dopravou?

V květnu 2016 došlo k zásadním změnám ve vedení radnice P5 a já jsem se stal radním pro dopravu. Již v létě 2016 nám přišli noví představitelé (do té doby jsme je neznali) představit záměr stavby druhé plavební komory a konalo se velké překvapení. Z malé komory pro motorové a bezmotorové loďky se najednou stala naprosto rovnocenná komora té stávající a navrhovanou komorou bylo plánováno proplouvání všech vltavských turistických parníků snad s výjimkou toho největšího kolesového Vyšehradu. Výbor územního rozvoje a komise dopravní s tímto návrhem nesouhlasily a s jejich podporou jsem tak do rady předložil návrh na nesouhlasné stanovisko k této zrůdné stavbě.

Ve stejné době mne oslovili občané z Janáčkova nábřeží, kteří se na radnici obrátili s žádostí o pomoc v boji proti komoře a přinesli velmi pádné argumenty spočívající ve zcela katastrofálním stavu lodních motorů turistických parníků, které po řece plují. Požádali jsme Centrum udržitelné mobility ČVUT o prověření stavu vypouštěných exhalací a v lednu 2018 jsme zveřejnili výsledky Zprávy o měření emisí Plavební komory Smíchov (https://www.praha5.cz/vysledna-zprava-o-mereni-emisi-z-lodni-dopravy/). Tyto výsledky jsou alarmující. Potvrdil se tak náš názor o naprosto chybně zpracované EIA obhajující stavbu druhé plavební komory. S výsledky jsme seznámili představitele hlavního města a dotčených ministerstev dopravy a životního prostředí. Reagovala však pouze radní hlavního města Jana Plamínková, která o situaci projevila zájem. Ilustrativním výsledkem měření bylo zjištění, že emise vypouštěné z naprosté většiny motorů plujících po Vltavě dosahují tragického stavu a ve vztahu k měřitelným veličinám se emise z jednoho takového motoru rovnají počtu emisí, který by v jeden okamžik vypouštělo 1000 moderních autobusů MHD.

To už nám na radnici P5 opravdu došla trpělivost, a tak jsme do následně zahájeného územního řízení o umístění druhé plavební komory na Smíchově podali za radnici námitky nejenom ohledně nepřiměřených emisí a tedy zejména vady ve zjišťovacím řízení EIA, ale též ohledně rozporu navrhované stavby s územním plánem a konečně též i likvidace jedinečného veřejného prostoru mezi Štítkovským jezem (vznikl již ve středověku) a Staroměstským jezem. Tato část řeky je historicky unikátní tím, že slouží desítky let jako významná rekreační plocha pro Praženy a návštěvníky Prahy a její ochrana je dána zejména tím, že stávající plavební komora Smíchov umožňuje proplutí lodím přes oba jezy najednou. Pokud ty totiž byla vybudována druhá komora (dle návrhu Povodí Vltavy a dříve ŘVC), tak by všechny velké lodě s turisty jezdily po celém dnes prakticky netknutém území řeky mezi oběma jezy a vytlačily by tak všechny malé lodě, šlapadla a tím by tento unikátní prostor na řece vzal za své.

Na jaře letošního roku jsem byl osloven Českou televizí – pořadem Nedej se, abych se k návrhu stavby komory vyjádřil na kameru. Z toho vznikla následující reportáž, kterou televize počátkem června 2018 odvysílala: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10782831463-nedej-se-plus/218562248410018-nova-plavebni-komora-v-srdci-prahy

A jaký je konec této zprávy?

Žádost o umístění stavby druhé plavební komory Smíchov byla stavební úřadem v Praze 5 zamítnuta s argumenty, které jsme uvedli v námitkách. Investor stavby – Povodí Vltavy se proti zamítnutému rozhodnutí ani neodvolal. Určitě není všem dnům konec a neznamená to, že je stavbě odzvoněno. Každopádně prozatím ano a musíme být bdělí.

Tomáš Homola
t.č. radní pro dopravu MČ Praha 5, advokát

Nastavení soukromí a cookies

Používáme soubory cookies ke sledování a vyhodnocování návštěvnosti stránek. Získaná data nám pomáhají zlepšovat kvalitu stránek, abychom vám poskytovali stále kvalitní obsah.

Podrobné nastavení

Nastavení soukromí a cookies

Používáme soubory cookies ke sledování a vyhodnocování návštěvnosti stránek. Získaná data nám pomáhají zlepšovat kvalitu stránek, abychom vám poskytovali stále kvalitní obsah.

Nezbytné cookies Vždy povoleny
Jedná se o nezbytné technické soubory cookie, bez kterých by nebylo možné služby webových stránek reálně poskytovat a proto není možně je zakázat. Tyto soubory se většinou nastavují v reakci na akci, kterou na stránkách aktivně provedete. Například se může jednat o přihlášení, dílčí nastavení nebo vyplňování formulářů. Tyto soubory neukládájí žádně osobní identifikovatelné informace.
Prefereční cookies
Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se stránka chová nebo jak vypadá. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.
Analytické cookies
Tyto soubory pomáhají analyzovat využívání poskytovaných služeb. Umožňují sledování počtu návštěvníků, jak návštěvníci stránky používají a spousty dalších anonymních statistických údajů. Díky nim je možné zlepšovat způsob, jakým webové stránku fungují. Získané statistiky mohou sloužit ke zlepšení funkčnosti, obsahu i uživatelského komfortu.
Marketingové cookies
Slouží ke sledování chování uživatele pro lepší cílení reklamy napříč webovými stránkami, například obsahovými partnery a bannerovými sítěmi. Tyto soubory mohou společnosti třetích stran použít pro vytvoření profilu zájmů návštěvníků. Díky těmto profilům je možné zobrazovat relevantnější marketingové a reklamní sdělení (i na stránkách třetích stran). Získaná data neobsahují citlivé ani osobní informace.